Selected: Clarinet
Brøgger mekanik
”Inline” eller ”offset” G-klapper
I mange år har man i USA solgt elever fløjter med plateauklapper og ”offset” G-klapper. De fleste professionelle fløjter blev solgt med ringklapper og ”inline” G-klapper. På baggrund af dette har man betragtet ”inline” fløjten som den professionelle mekanisme; faktisk hører vi ofte, at en ”offset” G ikke ser professionel ud.
Selv om nogle anser ”inline” fløjten som det eneste valg, hvis man ønsker en god fløjte, sælges der hovedsageligt ”offset” G instrumenter.
Dette skyldes måske, at fløjtenister oplever, at en ”offset” G kan fremme en mere afslappet, naturlig venstrehåndsposition. Ikke alle er enige i dette. Nogle fastholder, at ”inline” klapper er mere krævende og derfor bevirker, at man udvikler en bedre teknik. Køb en af hver!
Ud fra et mekanisk synspunkt foretrækker jeg ”offset” klapperne. Venstrehåndsklapperne er mere stabile og binder sjældent, da de monteres på et separat set of posts with their own arbor (sæt poster med deres egen aksel). Denne binding (fastgørelse) kan være problematisk ved høje F# til F-triller. Nogle få firmaer har begrænset den mekaniske ulempe ved en ”inline” G setup igennem en clever bridging of the mechanism, der fjerner små stifter, f.eks. Powells specialfremstillede serier og Pearl. Begge firmaer har stabile ”inline” Gs.

”Ringklapper”
Franske ”ringklapper” kræver, at fløjtenisten dækker hullet i midten af klappens fordybning. ”Ringklapperne” befinder sig under venstre hånds anden og tredje finger (A og G) og under højre hånds første, anden og tredje finger (F, E og D). Selvom mange fløjtenister foretrækker ”ringklapper”, taler meget for plateauklapper (også kaldt lukkede eller dækkede klapper). Desværre må jeg skuffe fortalerne for plateauklapper, da jeg her afgrænser diskussionen til at handle om fordelene ved ”ringklapper”.
”Ringklapper” kan anvendes til at frembringe effekter som bending eller shading, og fløjtenisten kan crack some holes og dermed bring pitch back up (skabe en højere tone/klang), når der spilles blødt i det høje registers toner. Hvis man vil spille med ”ringklapper”, kræver det i modsætning til plateauklapper en stor nøjagtighed med fingersætningen, og denne udvikles derfor ved brug af ”ringklapper”. Nogle clever trills anvender the open-hole venting for at opnå en bedre pitch (tone/klang).
Fordi de fleste finere fløjter bygges med ”ringklapper”, er udvalget af fløjter stort. Hvis man insistere på at få plateauklapper, kan man være nødt til at bestille dette, og det kræves ofte, at man betaler på forhånd, inden man ved, om fløjten lever op til ens forventninger.
Hvis man sætter propper i, kan fløjter med ”ringklapper” dog også bruges som plateaufløjter. Vi leverer alle fløjter med propper, således at en musiker, der ikke er fortrolig med franske ”ringklapper”, let kan spille på instrumentet. Man kan fjerne en prop ad gangen, indtil teknikken og fornemmelsen for ”ringklapperne” er udviklet. Jeg foreslår, at man først fjerner proppen fra A og dernæst fra F. Derefter fjernes den fra E. Til slut fjernes den tredje finger på højre og venstre hånd, enten G eller F alt afhængig af personen.
Fordi fløjter med ”ringklapper” er standardfløjter, vil de bevare deres værdi.

Sammenløjede eller drawn tonehuller
De fleste fløjter er fremstillet med drawn eller rolled (udrullede) tonehuller. Processen involverer, at man stanser/stempler et lille prøvehul i rørets krop, og ved brug af forskellig slags værktøj former tonehullet, idet man trækker metal op fra røret. Derefter fræses toppen flad og toppen af hullet valses af. Denne teknik er både effektiv og økonomisk.
Det sammenføjede hul skabes ved, at man maskinelt fremstiller hullet og derefter sammenføjer det til røret. Når det maskinfremstillede hul er monteret, fræses hullet i røret ud. Producenter benytter forskellige materialer til at lodde hullerne. De fleste ældre fløjter er loddet med bly, som sikrer en let reparation af tonehullerne, men bly kræver normalt en hyppig kontrol, da der opstår utætheder, når blyet forgår. Sølv og guld sammenføjninger benyttes i dag som et alternativ til sammenføjningsutæthederne, men reparationer af bøjede rør osv. er meget mere komplicerede.

Fordele og ulemper:
Sammenføjede huller indikerer førsteklasses fløjtefremstilling pga. den ekstra tid, som processen tager. Fløjter med sammenføjede huller koster normalt omkring $7500 (pris i kr?). Denne beskrivelse er derfor uinteressant for de, som ønsker en billigere fløjte, idet disse fløjter er dyre.
Folks opfattelse af forskellen mellem lyden af de to fløjter stemmer ikke altid overens. Dette skyldes til dels, at det er vanskeligt at sammenligne et instrument med sammenføjede huller og det samme instrument med drawn huller. Ifølge min erfaring er fløjter med drawn huller lidt friere – mere løssluppen. Fløjter med sammenføjede huller spiller mere reserveret. Nogle betragter sammenføjede huller som modstandsdygtige og mørke. Dette er ofte ønskeligt, men ikke altid.
Nogle enkelte har fortalt mig, at de kan mærke en forskel under fingrene. De mener, at berøringen af klappen til tonehullerne i de sammenføjede huller føles mere positiv – mere solid. Personligt kan jeg ikke mærke det.

Tykkelse af væggen
Tykkelsen af sølvfløjter varierer mellem .014” og .018”. En .014” betragtes som en tynd væg, en .016” er en medium væg og .018” en tung væg. De metriske ækvivalenter på udenlandske instrumenter svarer nogenlunde til dette.
Instrumenter med en tynd væg spiller normalt ”lettere” med en mere fri, lys og lidt mere livlig lyd. Instrumenter med en tyk væg spiller med mere modstand og har en mørkere tone. Dette er et spørgsmål om personlig smag, og man kan ikke se bort fra samspillet mellem materiale, design og væggens tykkelse. For eksempel vil et .012” guldrør sandsynligvis lyde mørkere end et .018” sterlingrør. Mange fløjtenister benytter en .016” fløjte, da den dækker de fleste musikalske krav. Vi sælger flest .016” og i brochuren kan du se, hvilke modeller, der har en valgfri tykkelse af væggen.

Guldfjedre
Guldfjedre er standard på de fleste dyre instrumenter. Vi kan installere guldfjedre på enhver model efter ønske. På de fleste andre instrumenter benytter man rustfrit stål. Rustfrit stål er pålideligt og føles tilfredsstillende, dog føles guld bedre. Guldfjederen kan indstilles så den spænder mindre, men stadig opfører sig som en fjeder. Jeg mener, at guldfjederen giver den samme modstand igennem hele registeret. Ved fjedre af rustfrit stål øges modstanden.

Franske arme (French arms)
Klappens arme forbinder klappens fordybning (som holder puden) med klappens hængselsrør (hinge tube). Armen på en normal klap forbindes til bagsiden af fordybningen. Franske arme forbindes til bagsiden og ovenpå klappen. Armen ender i midten af fordybningen. Franske arme findes ikke på klapper med ”ringklapper”.
Franske arme ser elegante ud og betragtes af nogle kun som en kosmetisk egenskab. Dette vil jeg ikke give dem ret i. Franske arme indikerer et højere niveau indenfor fløjtebygning. De kræver dygtighed, tid og præcision. Hvis et firma benytter spidse(pointed) klapper, kræver det en bedre teknik, når man skal polstre/belægge/udfylde(pad) instrumentet, fordi personen, der samler fløjten, ikke kan vippe klappen frem og tilbage for at tætne fløjten. Fløjtenisten kan spille med et dejligt let anslag, fordi armen opfanger presset fra den anslåede klap og overfører dette direkte til midten af puden – ikke til bagsiden.

Intonation – mensur –scale – grundstemning Mange folk blander scale og pitch sammen. Pitch er den frekvens, hvormed instrumentet spiller bedst (spiller rent). Gamle fløjter blev bygget med en standard på A=440, dvs. 440 perioder/cykluser per sekund. Nutidens standard er A=442.
Europæiske orkestre indstiller ofte deres instrumenter skarpere end deres amerikanske kolleger. Derfor er A=444 fløjten mest udbredt i Europa. Amerikanere indstiller fløjten lidt skarpere end tidligere og nogle orkestre indstiller til A=442. Selv en A=440, A=442 fløjte spiller smukt.
Instrumentets scale er forholdet mellem tonehuller, størrelsen af hvert hul og afstanden fra tonehullerne til mundstykket. Betydningen af scale kan ikke betones nok. En god scale betyder, at fløjtenisten kan spille med bedre intonation uden at skulle bruge så mange kræfter. Scale er ansvarlig for kvaliteten af hver tones ”stemme.”
Der findes ikke en perfekt scale. De bedre fløjteproducenter udvikler et mønster for placeringen af hullerne, som afviger lidt fra deres konkurrenters. Nogle starter med en scale, som er generelt accepteret, og udvikler derefter denne. Andre har en matematisk tilgang til det, og benytter formularer, der fungerer teoretisk.
Fløjteproducenten må dog under alle omstændigheder tage hensyn til resultater fra eksperimenter og til feedback fra fløjtenister.


Puder: Straubinger puder (the Straubinger Pads)
Straubinger puder blev designet specielt til håndlavede fløjter. Pudens design sikrer, at den er fuldstændig uimodtagelig overfor forandringer i temperatur og fugtighed. Forandringer der normalt får filtpuder til at udvide sig eller trække sig sammen. Straubinger puder har derudover en utrolig fast og flad overflade. Dette skaber et mere præcist lukke, hvilket resulterer i en øget resonans og større klarhed i lyden.
Straubinger puder er den bedste kvalitet, der findes på markedet i dag, de er derfor det bedste valg til en førsteklasses fløjte.

Om Screwer-Akser og Pins

Reguleringsskruer (indstillingsskruer)
På de fleste fløjter er der på strategisk udvalgte steder placeret reguleringsskruer. Hvis skruen og dens omgivende lug er lavet med fin tråd og er tilpasset ordentligt, fungerer systemet pålideligt. Hvis det er lavet dårligt, går fløjten let ud af indstilling. Fløjter af lav kvalitet har givet reguleringsskruer et dårligt rygte.
Det er tidskrævende at fremstille fløjter uden reguleringsskruer. Sådanne er derfor dyrere. Disse instrumenter kræver eftersyn af en højtuddannet tekniker. Kun få teknikere er kvalificerede til at reparere en håndlavet fløjte og instrumentet kan ødelægges, hvis en ukvalificeret person reparerer det.
b)Om Kvaliteten

Guide til vores fløjteikoner
Vi har udviklet disse grafiske symboler, så du bedre kan se de forskellige fløjters varierende egenskaber. Husk når du sammenligner modeller, at mens dyrt metal er vigtigt, er design og håndværk også af stor betydning. En sølvbeklædt håndlavet fløjte spiller sandsynligvis bedre end en massefremstillet sølvmodel.

Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk