Selected: Clarinet

.
Tonehuller

Instrumenternes tonehulsposition, størrelse, længde og form kombineret med boreformen og diameteren afhænger af afspillerens lufthastighed og mundstykke, instrumentets lyd og intonation. Vi skelner mellem

1. Lige tonehuller bruges primært på billige instrumenter og studerendeinstrumenter. De består bare af et lige cylindrisk hul fra ydersiden ned til boringen. Dette skaber en stabil, men ufleksibel intonation. Dette er en fordel for begyndere, da tuning af spilleren vil være temmelig stabil og mindre afhængig af deres embouchure og lufthastighed inden for klaveret til mezzo forte dynamiske rækkevidde, som normalt bruges af begyndere. Det hjælper begynderen også med at vænne sig til at korrigere intonation.
På den anden side vil dette reducere fleksibiliteten, som ofte foretrækkes, hvis du kan lide at spille med et større dynamisk interval sammen med andre spillere eller kan lide at spille med større musikalsk udtryk.



2. Tonehuller med underskæring forstørre deres diameter mod boringen. De giver mulighed for en større dynamik og intonationsfleksibilitet. De er derfor den foretrukne tonehulform på de fleste professionelle klarinetter.


Ring tone-hole and tone-hole with padseat, both with undercut

Tidligere bruges dette tonehulunderbud manuelt, hvilket er en af grundene til, at instrumentet varierer i intonation og lyd fra hinanden.
Tonehullerne på mange moderne CNC- (computernummistyrede) bearbejdede instrumenter vil have mere konsekvent underbud.
3. Trinede tonehuller er yderligere optimerede tonehuller, der primært ses på oboer. De hjælper med at indstille instrumentet bedre i forhold til flere registre.




4. Vinklede tonehuller er meget almindelige på fagot og optagere, men bruges lejlighedsvis også på klarinetter. De hjælper med at få fingerpositionen til et mere ergonomisk sted uden at narre indstillingen, hvilket ville kræve en anden tonehulsposition.



5. Hævede tonehuller ses på nogle professionelle instrumenter. De tillader en bedre toneandel mellem det lavere og det højere register. På nogle modeller fra Selmer bruges de også til at give en mere stabil intonation.


6. God intonation er designet og afstemt til en bestemt tonehøjde. Toneområdet er referencepunktet, og hver note er afstemt i en bestemt proportionalitet relateret til indstillingstonen. Standard toneangivelse i Europa er 442 / 443Hz, i USA og England 440Hz ved 20 Celsius eller 68-70F. læs mere



Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk