Selected: Clarinet

.
Traditio

Traditionel kork
Traditionelle fortapninger er lidt tilspidset i begyndelsen. Korken ligger i en uddybning og er relativt tyk. På den ene side er kork et meget godt fugtbestandigt materiale, der kan komprimeres og derfor kan give det nødvendige greb. Keglen bruges til at lette indsamling. For skoleinstrumenter er traditionel fortapning af kork bestemt en passende løsning. For instrumenter af høj kvalitet skal der dog overvejes bedre alternativer, da de kan udgøre følgende problemer. Bedre løsninger


Ulemper
Denne type fortapning kan forårsage følgende problemer:

1. sammlinger krog fast
Da fortapning altid udsættes for høj luftfugtighed, kan det hurtigt ske, at diameteren ved slutningen af fortapning udvides. Dette er et almindeligt problem, som først og fremmest kan observeres med nye instrumenter. Det er så vanskeligt at samle eller adskille instrumentdelene.
Årsagen til dette er, at de nye kropsdele blev drejet til størrelse, når de var tørre. Så snart de er blevet udsat for fugt, kvælder træet og keglehuggerne. Du kan finde nyttige oplysninger under


2. Cone wobbles
A. Fortapningn kan blive løs med tiden.
B. Dette kan forårsage, at instrumentet lækker der,
C. kroppens dele kan sno sig,
D. Korrespondancen mellem flapperne, der har forbindelse til den øverste del, bliver usikker,
E. instrumentet mister resonans
F. og det kan endda falde fra hinanden.

Art Cork
I stedet for naturlig kork bruges nu presset eller kunstig kork af omkostningsgrunde. Det er sværere og sværere at arbejde med, men har ellers lignende egenskaber som naturlig kork.

Gummi / O-ringe

Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk