Selected: Clarinet

.
Find det bedste instrument

Find dit instrument: En systematisk tilgang

af Wolfgang Lohff

Indledning: Ny eller brugt? Leje eller købe? Bedste lyd eller bedste intonation? Skal du gå på kompromis, eller kan du få det hele? Du står foran flere valg, når du begynder at søge efter det instrument, der passer bedst til dig! Det rigtige valg kan spare dig for tid og penge i fremtiden. Baseret på vores omfattende erfaring som musikere og håndværkere, ønsker vi at tilbyde nogle råd og vise dig, hvordan en systematisk tilgang kan hjælpe dig med at finde det rigtige instrument til dine behov.
Hvad skal jeg kigge efter: Når du evaluerer instrumentet? du skal være opmærksom på:

1. Instrumentets overordnede tilstand: Et lækkende instrument viser ikke sit sande jeg, og intonation og lyd vil være uforudsigelig.
2. Diagnosticere potentielle problemer: Kan utilfredsstillende intonation korrigeres? Kan lyden blive mørkere? Kan puderne justeres?
3. Er der nok instrumenter at vælge imellem?
4.Dine ønskede spilleegenskaber: lyd, intonation, projektion, puder, mekanik osv.

Stramhed / tætning: Når du sammenligner instrumenter - selv den samme model - vil du ofte bemærke en stor forskel i lyd og intonation. Der er flere årsager til dette fænomen, hvor utætte puder er de undervurderede, primære syndere. Pad-tæthed bestemmer intonation, lyd, projektion og spilkomfort for ethvert trævindinstrument. Det er ikke nok at være i stand til at spille lave toner. Det er muligt at afspille den lave E (til højre), selv når F-puden lækker, men den vil aldrig være helt ren uden hjælp fra den venstre F-håndtag. Et stramt, ikke-lækkende instrument spiller let, er bedre i harmoni og projicerer mere. Dette gælder især for basklarinetter. (Du skal kunne spille pianissimo og stadig blive hørt i den sidste række.)

Akustik ... Kort fortalt

Timbre er en kombination af den grundlæggende tone og dens overtoner. Alle instrumenter, fra en cello til en trompet, har den samme grundlæggende tone. Men det er intensiteten og mængden af overtonerne, der giver hvert instrument sin karakteristiske identitet.
Hver lækage eliminerer overtoner og reducerer righeden i lyd og projektion.
Hver lækage reducerer instrumentets respons.
En lækage har en tendens til at opsamle vand og gradvist beskadige træet og puderne. Det er ikke altid let at afgøre, om et instrument forsegler. Du kan prøve tre metoder:

1. Fjern først det øverste led. Dæk alle tonehuller og bunden af forbindelsen, skab derefter en sug ved at suge på toppen af samlingen. Hvis du kan producere et vakuum og holde det i 10 sekunder, er det sandsynligvis tæt og tætning godt. Gentag denne proces på det nedre led. Vakuumet vil ikke være så stærkt som på det øverste led, men det skal vare så længe. Ulempen ved denne metode er, at vakuumet trækker puderne mod tonhullerne, hvilket kan skabe siddeproblemer og beskadige puden, hvis det gøres for meget.
2. En vakuummåler (Denne metode har den samme ulempe som nr. 1).
3. Vores foretrukne metode er WFL-meter (Magnehelic). Dette er en specielt designet maskine, der styrer, hvor meget luft der strømmer ud af et instrument, når alle tonehuller er lukket, med fingrene og puderne.
Selv om instrumentet er nyt eller renoveret, kontroller det selv! Hvis instrumentet ikke er tætning, er lækager den primære skyldige. De akustiske aspekter ændres, når instrumentet forsegles korrekt.
Tonefarve: Instrumentets samlede lyd skal være dine første kriterier. Når du sammenligner instrumenter, der er stramme, har du en reel mulighed for at bedømme lyden. Sund præference er altid en meget individuel beslutning. Ofte foretrækker klassiske spillere en mørk, varm lyd, mens jazzmusikere foretrækker en mere åben og sprød lyd.
Nye træinstrumenter har mere modstand end brugte instrumenter. Lyden har en tendens til at være varmere og mørkere på disse nyere instrumenter. Med tiden åbner instrumentet sig og spiller mere frit. En af grundene hertil er, at fugtigheden i instrumentet ændrer sig i løbet af det første år. (Et nyt fabriksfremstillet instrument tørres til ca. 6% fugt. Når det først spilles regelmæssigt, hæves det til ca. 16%.) Dette kan ændre boringen og påvirke intonationen. De fleste instrumenter har en lidt højere tonehøjde, men den basale lyd fortsætter.
Evaluer instrumentets lyd med en opstilling, du er komfortabel med og i et miljø, du kender (f.eks. Hjemme eller i orkesteret). Hvis der er individuelle noter med uønsket støj (f.eks. En stiv Bb eller D / A), kan disse justeres og optimeres. Imidlertid er instrumentets grundlæggende lyd meget kompliceret og kan derfor ikke ændres. Konklusion: Køb ikke instrumentet, hvis du ikke kan lide lyden!

Mundstykke og siv: Når du søger et nyt instrument, skal du overveje, at det valgte instrument er valgt med et mundstykke, der passer til dit gamle instrument. Husk, at dette nye instrument måske lyder bedre med et andet mundstykke. Det er tid til at prøve. (Bemærk, at amerikanske mundstykker ofte er lavere end deres europæiske kolleger.) Får du din beslutning baseret på lyd og spillekomfort? intonation vil blive behandlet senere.
Glem ikke at teste det nye mundstykke med forskellige rør.
Intonation: Intonation var tidligere et af de vigtigste kriterier for sammenligning af instrumenter. Dette gælder stadig til en vis grad for fløjter og saxofoner, men for klarinetter, oboer og fagot har vi nu evnen til at justere intonationen. Ved at bruge forskellige kombinationer af instrumenter, tønder, mundstykker, puder og moderne teknologi, kan vi justere intonationen af et instrument, så det passer til individuelle og personlige behov. Det er en myte, at en af disse parametre alene kan skabe et perfekt resultat.
Vi er alle fysisk forskellige og har forskellige embouchurer. Nogle foretrækker mundstykker, der enten er åbne eller lukkede med enten lange eller korte facader. (Husk, at valget af mundstykket vil påvirke intonationen.) Tilføj til dette det faktum, at alle producenter har deres egen "skala", som ikke nødvendigvis er den, du kan lide. Hvis du har fundet din perfekte kombination af mundstykke og rør (der giver dig den lyd og den spilkomfort, du ønsker), kan instrumentets intonation tilpasses dine behov. Desværre er dette ikke almindelig viden. De fleste musikere er forbløffet over hvad der kan gøres! Hvis du spiller flere instrumenter og får dem justeret ens, skal der ikke være nogen grund til at bekymre dig om intonation, når du spiller.
I modsætning til lyden kan intonation måles og justeres derfor nøjagtigt. Vælg instrumentet med en fantastisk lyd, og lad derefter intonationen justeres af en ekspert.
Materiale: I dag er instrumenter lavet af mange forskellige materialer. Hvis du spiller udendørs og er bange for, at instrumentet revner, kan du vælge Greenline-materiale, et kvalitetsinstrument til professionel kvalitet til dette brug. Træklarinetter producerer dog stadig den bedste resonans. Det mest brugte træ er grenadilla, men palisander, buksbom og andre findes også.
Desværre har alle træinstrumenter potentialet til at revne. En korrekt repareret revne er ikke længere et problem og vil ikke påvirke instrumentets kvalitet. Det anbefales at passe på en revne, så snart du bliver opmærksom på det. Gode reparationer af revner kan være dyre, så en lang garanti er ofte pengene værd.
Anbefalet download: Sådan finder du det bedste studerendeinstrument < br>

Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk