Selected: Clarinet

Extended tone-hole are just one of the many possibilities to solve voicing issues and to alter the intonation.
Intonation-Stemning

intonationsarbejde
At sige det på forhånd. Intonationen af et trævindinstrument behøver ikke at være forkert, men kan normalt justeres meget godt. Vi kalder intonation forholdet mellem tone og tone. Stemningen viser, hvor højt banen A er. I Europa er 442Hz-443 Hz normen i England og USA 440Hz. Korrekt intonation er en af de vigtigste musikalske egenskaber ved et instrument, hvilket er især vigtigt, når man spiller sammen. Det kræver en vis overvejelse at forstå og evaluere dem korrekt.

Det største problem
Den bedste måde at forstå dette på er at bruge et eksempel til at illustrere forskellen mellem taster og et blæseinstrument.
For eksempel med klaver betyder det ingen forskel, hvem der spiller instrumentet. Amatøren er i lige så godt humør som verdensstjernen. Det afhænger ikke af spillerens spilleregenskaber eller tuneren, hvor god den er, men kun af instrumentets indstilling.
Klaverafslutning En pianotuner kan indstille et instrument til en anden person og vil få et godt resultat uanset musikeren.

Blæseinstrumentet er på den anden side helt anderledes.
Blæsetryk, nakke, mundstykke, pære (birner) den musikalske stil, fingering og meget mere har stor indflydelse på intonationen. En jazzmusiker, der muligvis også dobbeltvækker på saxofonen, spiller med et meget andet vindtryk end en klassisk orkestermusiker. Førstnævnte foretrækker en 62 mm pære, sidstnævnte foretrækker 65 mm, selvom begge kan være lige så gode, har de helt forskellige behov.
Problemet nu er, at en producent ikke ved, hvem der ender med at spille på instrumentet, med hvilket tilbehør og hvordan. Han kunne have bygget instrumentet anderledes for jazzmusikeren, hvis han havde kendt og ønsket det.
Konklusion blæseinstrument . Et blæseinstrument kan ikke indstilles rigtig godt uden den passende afspiller.

Et andet ofte undervurderet problem er vores vaner. 2 fænomener er meget typiske:

A. Vi lærer et blæseinstrument og er ikke optaget af det fra begyndelsen eller i stand til at spille hver note korrekt. Frem for alt har billige instrumenter ofte alvorlige intonationsfejl. Vi vænner os til et dårligt humør og er nødt til at lære at forbedre det. Efter et stykke tid lærte vi at kompensere for problemerne med vores blæseteknik. Vi korrigerer vores tilgang fra tone til tone.

B. Blæseinstrumenter ændrer sig over tid. På den ene side bliver hullet større, stemningen stiger, og du kompenserer med længere pærer/halse eller rør. På den anden side mister instrumentet modstand og kontrol, lyder åbent og skingrende. Dette er grunden til, at et mundstykke med en lukket åbning ofte foretrækkes efter flere år.

C. De fleste producenter stræber efter at fremstille et godt afstemt instrument. Samtidig er de tvunget til at gå på kompromis. De spørger gode musikere som testere og rådgivere, men også disse kan kun indstille instrumenterne på en måde, der passer til dem. Så så snart du spiller eller vil spille andet end dette, eller bruger andet tilbehør, har du brug for forskellige indstillinger.

Løsningen
Du kan kun opnå et rigtig godt resultat gennem individuel holdning, og det er vores specialitet. Dette gøres ofte på relativt kort tid og sparer en masse frustration, tid og penge. Fordi med et godt afstemt instrument, behøver jeg ikke at spilde tid på at lære at kompensere for instrumentproblemer, men jeg kan koncentrere mig om selve musikken.

Det er som at købe et godt passende tøj. Der er noget fra hylden, men det passer bedre til skrædderen.

Hjælp os med at blive bedre
Var denne artikel informativ?


Kommentarer, tilføjelser og spørgsmål er altid velkomne på: info@clarinet.dk
(C) 2014 - by Lohff & Pfeiffer - Brøndbyvej 211 - 2625 Vallensbæk + 45 3535 8643 - SE DK 1895 7485 info@clarinet.dk